Keep it simple!

“Hebben we ooit een probleem opgelost door het ingewikkelder te maken?”

Image

Stel; je hebt een bedrijf en je wilt een reclamecampagne opstarten. We zijn er inmiddels aan gewend geraakt. Het idee “Als ik maar hard genoeg schreeuw, dan kopen ze vanzelf bij mij”. Maar zeg nu zelf; wanneer heeft u voor het laatst een product gekocht omdat u een schreeuwerige advertentie zag, vaak tussen tientallen andere schreeuwerige advertenties? Precies. Het werkt niet meer.

We leven in een maatschappij waar we werkelijk overladen worden met reclame-uitingen. Vroeger had je gewoon een krant en een tv, maar tegenwoordig is media overal. Billboards, social media, e-mail, telefoon en zelfs per sms. We worden continue overspoeld met allerlei prikkels.

Net zoals dat werkt met een virus, zo werkt dat ook met reclame. Als het er net is, dan ben je er vatbaar voor, maar word je er vaak mee geconfronteerd dan word je er immuun voor. Creatievelingen bedachten daar een oplossing voor; namelijk zoveel mogelijk creativiteit stoppen in hun werk. Dan ben je uniek, dan val je op.

Er bestaat zoiets als ‘overdesignen’. Teveel abstract, teveel kleur, teveel tekst. Gelukkig verdwijnt het steeds meer, maar er was een periode waarin je echt goed moest kijken om te begrijpen wat de boodschap nu eigenlijk was.

Gelukkig gaan we steeds meer terug naar de basis. Grote bedrijven als Apple, Windows, Google en Facebook zijn al aan het minimaliseren geslagen en het is een trend die zich voortzet. Uiteindelijk is het heel eenvoudig; Media is bedoeld om te communiceren en communiceren is het makkelijkst als je snel en eenvoudig kunt duidelijk maken wat het doel is.

We hebben immers in deze hectische maatschappij helemaal geen zin en tijd om tussen de regels door te moeten lezen. Daarom is mijn boodschap heel duidelijk:

Keep it simple, but be special. Zorg dat je opvalt, zonder teveel toeters en bellen. Laat mensen lachen, wees origineel maar hou het vooral eenvoudig. Dat is de uitdaging. We hebben immers nog nooit problemen opgelost door het ingewikkelder te maken (tenzij we het gaan hebben over politiek en overheid)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: